Kategórie
Výživa

Superpotraviny

Mnoho ľudí odmieta “superpotraviny” s argumentom, že je to “hype” a že “treba jesť to, čo rastie u nás”. Sú to často tí, ktorí si “to, čo rastie u nás” predstavujú ako vysmážaný syr s hranolkami a sú presvedčení, že pivo (alebo osem), je dobré pre zdravie, lebo obsahuje dôležité vitamíny.Ja som za to, aby sme vo všeobecnosti jedli kvalitné, prvotné suroviny, ktoré majú vysokú výživovú hodnotu, dodávajú telu potrebné látky a bohaté zásoby stabilnej energie.

Marketing

Je za superpotravinami marketing? Samozrejme. Sú to super potraviny. Znamená to, že sú zlé? Nie.Superpotraviny nie sú super preto, lebo sú drahé. Sú drahé preto, lebo sú super. Ja na tom nevidím nič zlé. Ak ale toto niekto principiálne odmieta, má aj inú možnosť. Vždy môže hľadať potraviny, ktoré sú super, ale nehovorí sa o nich toľko ako o quinoe či kokosovom oleji. Niekoľko príkladov uvediem ďalej v článku.Nemyslím si, že potraviny, ktoré sa prezentujú ako “superfood” sú skutočne kvalitatívne vyššie o úroveň vyššie ako bežné potraviny. Skôr si myslím, že im ľudia venovali dostatok pozornosti a zistili, prečo sú super. A tak sa stali populárnymi.Ale rovnaké, resp. iné dobré vlastnosti majú aj “bežné” potraviny, ktoré berieme ako niečo samozrejmé či dokonca menejcenné.

Psycholgický efekt superpotavín

Na to, aby sme boli zdraví a fit, nepotrebujeme jesť kokosový olej, avokádo ani chia semienka. Superpotraviny sú možnosť, nie nutnosť.Na druhej strane sú často vhodným doplnkom alebo náhradou “obyčajných” potravín, ale žiadna z nich nie je nenahraditeľná.Môžu priniesť variáciu jedálnička alebo môžu niekomu vyhovovať viac ako potraviny. Napríklad kvôli intoleranciám, z praktických dôvodov (možnosť uskladnenia, trvanlivosť a pod.) alebo jednoducho vďaka chuti.Napríklad ja si do práce nenosím šaláty, lebo zaberajú veľa miesta. Namiesto nich si brávam ako prílohu avokádo.Exotické jedlo (a iné veci) sú taktiež prejavom spoločenského statusu, čo pravdepodobne zohráva väčšiu úlohu, ako sme ochotní priznať.Vďaka tomu, že je okolo superpotravín veľa rozruchu, môže sa stať aj to,  že tieto cudzie potraviny sa k nám dostávajú vo vyššej kvalite ako naše domáce potraviny.A v neposlednom rade je tu placebo efekt. Ak sme presvedčení, že sú pre nás superpotraviny zdravé, pravdepodobne sa vďaka nim budeme cítiť lepšie. A podľa mňa je v poriadku oddať sa takejto forme „hype-u“. Neberme si všetky ilúzieSamozrejme, treba používať rozum. Cieľom nie je kupovať si drahé jedlo. Cieľom je jesť kvalitné jedlo. S vyššou kvalitou stúpa aj cena. Ale niekedy to predajcovia ťahajú do extrému a sú schopní niektoré potraviny až násobne predražiť.

ZdrojOkrem toho nie všetky potraviny ani superpotraviny sú vhodné pre každého. Keď si chcem udržať nízky príjem sacharidov, quinoa pre mňa nebude správnou voľbou. Vždy sa na veci treba pozerať zo širšieho kontextu.A ešte jedna poznámka. Keď hovorím o superpotravinách, mám na mysli skutočné jedlo, ktoré rástlo. Keď príde na veci, ktoré sa vyrábajú, som veľmi opatrný až skeptický.

Niekoľko príkladov superpotravín, s ktorými mám skúsenosti

Predpokladám, že otázka bola postavená skôr všeobecne, ale pripadalo mi praktické vyjadriť sa k niektorým potravinám, s ktorými mám skúsenosti alebo o ktorých mám nejaké vedomosti, aby si z toho človek mohol zobrať 1-2 praktické body, ktoré môže hneď aplikovať.

Kokosový olej

Kokosový olej je podľa mňa fajn. Samozrejme, môžeme ho nahradiť celými orechmi či semenami (resp. olejmi z nich). Ja kokosový olej jedávam ako súčasť dezertu (tvaroh + kokosový olej + med/džem) a dávam si ho do kávy. Okrem jedenia som ho používal na čistenie zubov (olej sa dáva proti zubnému kazu), niekedy ho používam na kožné ranky (popraskaná koža, zapálené rany) a natieral som si ním nové tetovanie, aby sa mi rýchlejšie zahojilo. Okrem toho ho dávame nášmu Rockymu na granule, aby mu viac chutili.

Ghee

Ghee (pražené maslo) používam tiež, a to veľmi podobným spôsobom ako kokosový olej – jedávam ho najmä s tvarohom, aby bol “vláčnejší” a lepšie kĺzal dolu krkom! Niektorí ľudia ho používajú na varenie namiesto masla, lebo sa neprepaľuje (neobsahuje už žiadne bielkoviny ani sacharidy, ktoré by sa mohli spáliť). Môžete si ho dať aj do kávy či mlieka.

Avokádo

Avokádo je asi najčastejší príklad zdravých tukov a podľa mňa je super. Väčšina mastných kyselín, ktoré obsahuje, patrí do skupiny mononenasýtené mastné kyseliny (monounsaturated fatty acids, MUFA), ktorých obsah v potrave potrebujeme zvyšovať na úkor polynenasýtených mastných kyselín (polyunsaturated fatty acids, PUFA).

Pri avokáde ľudia najčastejšia bojujú s dvoma problémami. Prvým je cena (v lepšom prípade 1€/kus) a druhým problém odhadnúť, kedy avokádo dozrie a kedy je naopak už prezreté. Čo sa týka ceny, snažím sa kupovať avokádo najmä, keď je v zľave. Zľavy na avokádo majú často v Tescu, Kauflande a Bille. Neodporúčam avokáda kupovať v Lidli. Majú nejaký iný druh, ktorý mi nikdy poriadne nedozrel a veľmi veľa som ich vyhodil. Možno bola chyba vo mne, ale takú mám skúsenosť.

Kupujem väčšinou nedozreté avokáda, ktoré nechávam dozrieť v miske pred oknom (nie priamo na slnku), niekoľko dní. Beriem vždy viac do zásoby a vyberám ich tak, aby som mal 2-3 zrelšie (mäkšie) a zvyšok môže byť nezrelý. Kým zjem tie zrelšie, dozreje. Takto mám avokáda vybavené na 6-10 dní dopredu, a spotreba z jedného týždňa na druhý sa mi prekrýva.Po 3 rokoch prakticky non-stop avokádovania sa pýšim tým, že som tento cyklus dotiahol do štádia, keď sa mi skoro nikdy nestane, že by som rozkrojil avokádo a našiel ho prezreté a vyhodil. Som proste „avocado hard core“ 

Avokádo mi chutí najmä v šalátoch alebo ako guacamole. Je výživné a zasýti na dlhý čas. Často ho používam aj ako náhradu šalátu k mäsu (áno, to znamená, že jem len mäso a šalát).Odporúčam skúsiť avokádový puding – jedno zrelé avokádo, banán a holandské kakao (prípadne trochu medu) rozmixovať v mixéri s mliekom. Dá sa robiť aj bez kakaa, potom odporúčam dochutiť vanilkou.

Olivový olej

Olivový olej patrí medzi moje základné potraviny. Používam ho najmä na šaláty. Alebo skôr šaláty používam na prepravu olivového oleja do tela.Okrem bežného využitia do olivového oleja zvyknem naložiť očistený cesnak, ktorý tak vydrží veľmi dlho. Samotný olej navyše potom možno použiť ako dresing. Okrem cesnaku môžete do oleja naložiť aj bylinky alebo čili papričky. Olej s papričkami môže byť nebezpečne pálivý.Olivový olej je vhodný aj na varenie, ale nie panenský. Pri vysokých teplotách (smaženie, pečenie) by som už odporúčal použiť maslo, masť alebo kokosový olej. Rastlinné kuchynské oleje (repkový, slnečnicový atď.) nepoužívam, no verím, že aj medzi nimi sa nájdu vhodné alternatívy.

Cesnak

Cesnak je typický príklad nedocenenej superpotraviny priamo z našich končín. Cesnak je známy už tisícročia a vždy bol považovaný za liečivý. Chutí výborne a hodí sa ku každému poctivému jedlu. Pôsobí ako antibiotikum, ktoré na rozdiel od tých farmaceutických nelikviduje črevnú mikroflóru.

Ak chceme získať z cesnaku čo najviac prospešných látok, treba ho jesť surový a ideálne ho najprv rozdrviť a nechať 15 min odstáť. Po rozdrvení sa niektoré látky „aktivujú“ a cesnak tak pre nás bude ešte prospešnejší.  Znižuje krvný tlak, takže opatrne, ak máte nízky tlak (preto niektorých ľudí cesnak uspáva).

Fermentované potraviny

Kvasená kapusta, bryndza, kefír, kombucha a iné fermentované potraviny obsahujú množstvo dôležitých minerálov, vitamínov a iných stopových prvkov. Možno najdôležitejšie sú práve mikroorganizmy, ktoré spôsobujú fermentáciu. Ak budeme tieto potraviny jesť, podporíme našu vlastnú mikroflóru. Tá je veľmi dôležitým centrom nášho imunitného systému a pravdepodobne má omnoho väčší význam, ako si myslíme.

Mäso, vajcia a mliečne výrobky

Pohyb a potrava sú dva (najdôležitejšie) faktory, ktoré ovplyvňujú kvalitu mäsa, mlieka a vajec. To sa premietne aj do nášho zdravia. Mäso, mlieko a vajcia zo zvierat chovaných v dobrých podmienkach (kvalitná strava, pohyb, slnko) budú potláčať zápalové procesy a optimalizovať prakticky všetky telesné funkcie. Naopak potraviny zo zvierat, ktoré sú chované na kukurici a sóji, dostávajú antibiotiká, žijú v klietkach, bez pohybu a denného svetla a non-stop v strese, budú vyvolávať zápaly a narúšať.Dôležité je zapamätať si, že množstvo pohybu a kvalita potravy zvieraťa sú priamo úmerné kvalite mäsa, resp. mlieka či vajíčok. Viac pohybu a kvalitnejšia potrava = lepší profil mastných kyselín = lepšie mäso, mlieko, vajíčka.

Nedokrmované zvieratá dnes prakticky neexistujú, a preto treba voliť to, čo je najmenej poznačené veľkovýrobou. Teda čo najmenej dokrmované zvieratá s dostatkom pohybu.Myslím si, že dostatok pohybu môže dočasne, resp. čiastočne kompenzovať nižšiu kvalitu potravy. A lepšiu možnosť ani nemáme. Vždy je najlepšie odoberať potraviny od niekoho známeho, komu dôverujete, prípadne od ľudí na internete, ktorí zverejňujú aj podmienky, v ktorých chovajú, ako sa spoliehať na veľkochov.Ja sa snažím zásobovať sa najmä týmito živočíšnymi potravinami:

  • mäso z diviny (najviac pohybu, dokrmovanie zmeskami len v zime)
  • vajíčka z domácej hydiny (dokrmovaná aspoň ako tak kvalitne, chovaná vonku)
  • kupované vajíčka z voľného výbehu
  • raz za čas lovené ryby

Nie vždy sa mi darí mať  zásobe kvalitné mäso, ale vždy je lepšie jesť kvalitné potraviny 90% času ako 10%.  A okrem toho – keď nemám po ruke kvalitné mäso, vždy si môžem povedať, že si dám od mäsa na týždeň pauzu.

Tvaroh

Tvaroh je superpotravina! Je sýty a obsahuje veľa bielkovín, ktoré radi dopĺňajú najmä športovci. Ja si dávam tvaroh takmer každý deň, často aj 2x. Môj obľúbený recept je tvaroh + rozpustené ghee alebo kokosový olej + lesné ovocie + trocha medu.Tvaroh sa zvykne odporúčať ako posledné jedlo dňa, lebo obsahuje kazeín – pomaly uvoľňujúci sa druh bielkovín. Vďaka tomu prespíme noc v anabolickom režime!Odporúčam tvaroh Rajo, Pilos (v kelímku, vyrába Rajo, ale stojí o 30% menej), Billa (plnotučný) a Tami. Ostatné sú suché, tuhé, kyselé alebo jednoducho odporné. Okrem toho neodporúčam kupovať lacné penové tvarohy, lebo sú hnusné a som presvedčený, že je to odpadový produkt vytvorený zo zmesi bohviečoho. Dobrý tvaroh sa dá kúpiť aj v mliečnych automatoch a v obchodoch niekedy mávajú balený tvaroh zo salašov alebo fariem vo vreckách.

Med

Ubezpeč sa, že pochádza od skutočného a poctivého včelára. Med odporúčam iba v malom množstve. Vo väčších dávkach môže vyvolávať alergické reakcie, resp. podráždenie, napríklad svrbenie hrdla, bolesti hlavy, začervenanie kože a vyrážky na tele, ale dokonca aj opuch hrdla alebo tváre (príznaky, ktoré som zažil na sebe a o ktorých mi hovorili známi). Odporúčam nedávať si viac ako 2-3 lyžičky naraz. Okrem toho, niektoré medy sú viac alergénne ako iné. Treba (opatrne) prísť na to, ktorý ti vyhovuje a zásobovať sa ním.

Samozrejme, superpotravín je omnoho viac. Daj mi vedieť, akú potravinu by si doplnil(a). Zaujíma ťa nejaká konkrétna potravina, a nevieš si na ňu urobiť jasný názor? Skús mi napísať a spoločne sa na ňu pozrieme. Stačí napísať do komentára, mailom na info@makay.sk alebo na facebooku či instagrame. Teším sa na tvoj feedback Filip

Napísať odpoveď pre Anonym Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *